The Darjeeling Limited



Jag tog mig tid till att  titta på The Darjeeling Limited av Wes Anderson.
Det är en historia om tre bröder som efter sin pappas död sakta glidit ifrån varandra.
De vill att det ska vara som förut. Därför ger de sig ut på, vad som till början skulle vara, en "spirituell resa".
Men allting går inte riktigt som planerat.

Jag älskar resväskorna, jag älskar musiken, jag älskar kläderna.
Jag kan nästan känna lukten av kryddorna, den tunga avgasluften inuti städerna, den klara luften när de står uppe på ett berg mitt i ingenstans. Jag älskar känslan av frihet tåget ger en då man kan sova men samtidigt röra på sig.
Wes Anderson är ny för mig, jag har innan sett The Life Aquatic with Steve Zissou, men den var inget för mig.
Men det bästa är de små detaljerna som finns i bakgrunden och som man finner i dialogerna.
Jag älskar att hela filmen är fylld av färger, och jag älskar hur Francis säger:
 "Did you just fuck that indian girl?"

och när Jack och Peter säger;
J; What did he say?
P; The train's lost.
J; How could a train be lost? It's on rails.

Någon dag ska jag också åka på en sådan här resa...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0